Katedra strunových, dychových a bicích nástrojov

Katedra strunových, dychových a bicích nástrojov (KSDBN) je spolu s Katedrou tanečnej tvorby najväčšou katedrou fakulty. Vyučuje sa na nej spolu hra na štrnástich rozličných nástrojoch – na šiestich strunových (husle, viola, violončelo, kontrabas, gitara a harfa) a na ôsmich dychových nástrojoch (flauta, hoboj, klarinet, fagot, lesný roh, trúbka, pozauna a tuba). Od roku 2023 bola na katedre otvorená špecializácia bicie nástroje. Okrem gitary sú všetky tieto nástroje členmi jednej veľkej symfonickej rodiny a uplatnenie absolventov katedry je tak okrem pedagogickej činnosti najmä v symfonických orchestroch či už na Slovensku alebo v zahraničí. Katedra sa aj v minulosti volala „Katedra orchestrálnych nástrojov“.

Logicky teda kladie katedra veľký dôraz na výučbu, ktorá je zameraná týmto smerom aj na úzke prepojenie s praxou.

Okrem vyučovacích hodín hlavného nástroja sa študenti zúčastňujú rozličných orchestrálnych projektov organizovaných školou, v rámci predmetu „Prax v komornej hre“ sú členmi rôznych komorných zoskupení a raz za rok si majú možnosť vyskúšať simulovaný konkurz. Pre tých najlepších je pripravená prax v Slovenskej filharmónii či v Symfonickom orchestri Slovenského rozhlasu. Pri záujme o starú hudbu je možnosť výberového predmetu „Prax v starej hudbe“.

Študenti majú možnosť absolvovať doplňujúce pedagogické štúdium, ktoré im rozšíri kvalifikáciu k pedagogickému pôsobeniu na nižších a stredných umeleckých školách. Takisto môžu využiť výmenného medzinárodného študijného programu Erasmus+.

Katedra strunových, dychových a bicích nástrojov disponuje viacerými strunovými i dychovými hudobnými nástrojmi, ktoré môžu využívať študenti pri svojom štúdiu. V novembri 2018 bola na katedru zakúpená harfa značky Lyon & Healy – model 23 Natural s príslušenstvom. V ostatnom období bolo zakúpené majstrovské violončelo 4/4 od husliarskeho majstra Matiasa Heinickeho kontrabas z dielne majstra husliara Stefana Krattenmachera zhotoveného v roku 1998. 

Katedra vychováva erudovaných umelcov so širokým záberom od pedagogickej činnosti cez zdatného orchestrálneho či komorného hráča, najlepší študenti môžu dosiahnuť až na miesta vedúcich skupín a koncertných majstrov orchestrov či sa stať sólistami. Sú interpretačne i umelecky zdatní, s prehľadom sa pohybujú v hudobnom živote a sú komplexne pripravení do koncertnej praxe, či pedagogického procesu.


Pedagógovia

Externí pedagógovia
  • Mgr. art. Veronika Kubešová, ArtD. – hra na viole
  • prof. Alexander Stepanov, CSc. – hra na klarinete
  • Mgr. art. Nikolaj Kanišák – hra na tube
  • Mgr. art. Soňa Marečková, ArtD. – štúdium orchestrálnych partov a sól, hra na pikole
  • Mgr. art. Adam Svitač – základy Alexandrovej techniky
  • Mgr. art. Jana Macíková – konzultantka pre záverečné práce DPŠ
  • Mgr. art. Jakub Mutrík – čítanie a hra tabulatúr (gitara)
Interní doktorandi
  • MgA. Petr Nouzovský
Externí doktorandi
  • Mgr. art. Klára Kubriczká Přecechtělová
  • Mgr. art. Jana Macíková
  • Mgr. art. Adam Svitač

Špecializácie

Katedra strunových, dychových a bicích nástrojov aktuálne zabezpečuje výučbu v nasledovných špecializáciách v rámci akreditovaného študijného programu Hudobná interpretácia a tvorba:


Prijímacie konanie

Nároky na uchádzačov a uchádzačky a informácie o priebehu prijímacích skúšok sú zverejnené na stránkach jednotlivých nástrojových špecializácií, ktoré Katedra strunových, dychových a bicích nástrojov ponúka.

Termíny podávania prihlášok:

  • Bakalárske štúdium: 30. 11. 2023
  • Magisterské štúdium: máj 2024
  • Doktorandské štúdium: máj 2024

Termíny prijímacích skúšok:

  • Bakalárske štúdium: 29. 1. – 2. 2. 2024
  • Magisterské štúdium: jún 2024
  • Doktorandské štúdium: jún 2024

História katedry

Výučba hry na strunové nástroje

Husle a viola

História a vznik strunovej sekcie katedry je spojený s menom prof. Tibora Gašpareka. Tibor Gašparek bol prvý významný slovenský husľový virtuóz, ktorý celý život prežil na Slovensku. V roku 1949 sa ako 36-ročný stal koncertným majstrom Slovenskej filharmónie a v tom istom roku aj prvým profesorom hry na husliach na novovzniknutej Vysokej škole múzických umení.

Tibor Gašparek so sebou priniesol do novej školy tradície a vplyvy najslávnejších pedagógov tých čias. Jeho prvým učiteľom hry na husliach bol George Aktardijeff, žiak Henryho Marteaua, ktorý bol žiakom Josepha Lamberta Massarta, profesora parížskeho Konzervatória. Na Vysokej škole vo Viedni Gašpareka učili Franz Mairecker a poliak Bronislaw Huberman, žiak slávneho nemeckého huslistu a pedagóga Josepha Joachima a Martina Marsicka z Paríža. V Budapešti bol Gašparek žiakom huslistu slovenského pôvodu Ede Zathureczkeho, ktorý bol žiakom Jenö Hubaya a ten tiež žiakom Josepha Joachima. Ďalším vplyvom bola aj česká husľová škola cez profesorov Gustáva Náhlovského, Gabriela Paulínyho a Norberta Kubáta, ktorí študovali v Prahe u slávneho Otakara Ševčíka a pôsobili na Konzervatóriu v Bratislave.

Z týchto vzácnych prameňov vyrástli prví absolventi VŠMU. Jednými z prvých osobností husľovej a violovej pedagogiky boli prof. Ján Skladaný a Ján (Hansi) Albrecht. Nositeľmi českej husľovej školy boli pedagógovia Štátneho konzervatória Albín Vrteľ, bratia Kuličkovci a Gréta Hrdá, ktorí študovali na Konzervatóriu priamo v Prahe. V Bratislave študovali Ján Pragant, Aladár Móži, Viliam Kořínek a violista Ladislav Hrdina. Pokračovateľom tejto tradície je potom Hrdinov žiak, violista doc. Jozef Hošek, ktorý študoval v Budapešti na Hudobnej akadémii Franza Liszta.

Spojenie všetkých týchto škôl nemecko-francúzsko-česko-viedensko-maďarsko-poľskej je vysvetlením, že naši huslisti a violisti boli a sú vo svete úspešní. Koncertní majstri prof. Mikuláš Jelínek a Marta Geeringerová – Országhová v Nemecku, Milan Bauer vo Francúzsku, prof. Jela Špitková v Rakúsku, Andrea Šestáková v Španielsku, Juraj Čižmarovič vo WDR v Nemecku a mnohí ďalší sú toho dôkazom.

Ďalšou generáciou huslistov – nositeľov tradícií prof. Tibora Gašpareka sú huslisti prof. Peter Michalica, laureát medzinárodnej husľovej súťaže Carla Flescha v Londýne (1966) a nositeľ Premier Prix avec Grande Distinction z Bruselu (1975), ďalej Quido Hölbling, nositeľ Čestného uznania z medzinárodnej súťaže Henryka Wieniawskeho (1967), prof. Anna Hölblingová a prof. Mária Karlíková. Na katedre pôsobili mnohé ďalšie významné osobnosti, absolventi iných škôl, alebo z iných štátov, ako napríklad huslisti prof. Bohdan Warchal, zakladateľ Slovenského komorného orchestra, doc. Alexander Jablokov, doc. Jozef Kopelman, Jozef Skořepa, Ewald Danel, Pavel Bogacz st., violisti Rudolf Križan, Ladislav Kyselák, Milan Telecký a iní. Za zmienku určite stojí, že v súčasnosti všetci koncertní majstri v orchestroch v Bratislave sú absolventmi tejto katedry.

V súčasnosti husľovú pedagogiku zabezpečujú štyria pedagógovia na čele s prof. Františkom Novotným, jedným z najlepších českých huslistov a pedagógov, ďalej Robert Mareček, umelecký vedúci Cappelly Istropolitany, Jozef Horváth, jeden z koncertných majstrov Slovenskej filharmónie a Juraj Tomka, primárius Mucha Quartett. Pokračovateľom violovej výučby po Jozefovi Hošekovi sa stal doc. Ivan Palovič.

Violončelo

Zakladajúcim pedagógom violončelovej hry bol Albín Berky. Do pedagogického procesu vstúpili na určitý čas aj významní pedagógovia AMU prof. Váša Černý a prof. Miloš Sádlo. Ako pedagógovia violončelovej hry pôsobili na katedre krátky čas aj Gustáv Večerný, Richard Vandra a Karol Filipovič. V súčasnosti tu pôsobia traja pedagógovia violončelovej hry, prof. Jozef Podhoranský, prof. Ján Slávik a doc. Eugen Prochác.

Kontrabas

Prvá kontrabasová trieda sa otvorila v roku 1954 pod vedením Františka Gabriela. V rokoch 1972-1985 tu pôsobil aj Karol Illek. Obidvaja okrem pedagogickej činnosti na katedre pôsobili v Slovenskej filharmónii na vedúcich postoch kontrabasovej skupiny. Ich nasledovníkom a pokračovateľom sa stal prof. Radoslav Šašina, ktorý bol žiakom českej kontrabasovej legendy Miloslava Gajdoša, skvelého sólistu, pedagóga aj skladateľa. Šašina za celé svoje pôsobenie na katedre vychoval množstvo vynikajúcich kontrabasistov, ktorí sa uplatnili v hudobnom svete. Po jeho predčasnej smrti tu v súčasnosti pôsobí jeden z jeho najlepších žiakov, Mgr. art. František Výrostko, ArtD., ktorý je členom Cappelly Istropolitany a okrem tradičného kontrabasového repertoáru je činný najmä v kruhoch hudobníkov venujúcim sa oblasti modernej hudby. Ako sólista a člen renomovaných svetových súborov vystupuje na prestížnych podujatiach.

Harfa

Harfová trieda vznikla v roku 1953 a jej zakladajúcim pedagógom bol Jaroslav Klika. Po ňom na katedre vyučovali Miloslav Vildner, Kristína Nováková, Ľudmila Sawiczová, Soňa Jahnová a Adriana Antalová. Po viacročnej pauze, kedy tento odbor nebol na VŠMU otvorený, obnovila jeho akademickú výučbu v roku 2019 Katarína Turnerová, harfistka Slovenskej filharmónie, ktorá je súčasnou pedagogičkou hry na harfe.

Gitara

Zakladajúcim pedagógom gitarovej triedy a zároveň možno povedať aj zakladateľom gitarovej hry na Slovensku je prof. Jozef Zsapka. Gitarová trieda vznikla pod jeho vedením v roku 1981. Z jeho triedy vyšiel rad vynikajúcich absolventov, doktorandov, laureátov medzinárodných súťaží, ktorí dnes pôsobia ako svetoznámi koncertní umelci a významní pedagógovia. Jeho nasledovníkmi na katedre sa stali jeho dvaja žiaci doc. Martin Krajčo a Karol Samuelčík.

Výučba hry na dychové nástroje

História a vznik dychovej sekcie katedry mal trocha iný priebeh. Na Slovensku bol v 50. rokoch 20. storočia absolútny deficit kvalifikovaných pedagógov. Preto pri zakladaní pedagogickej základne bolo potrebné angažovať hudobníkov z praxe. V tom období to boli práve členovia Slovenskej filharmónie, hráči na prvé nástroje v jednotlivých hráčskych skupinách, poväčšine českej národnosti. Títo vynikajúci hudobníci popritom pôsobili aj ako pedagógovia Štátneho konzervatória, čím boli obidve inštitúcie úzko prepojené.

Prvé pedagogické obsadenie dychového odboru bolo prakticky totožné s prvými hráčmi Slovenskej filharmónie. Prvým interným pedagógom bol až od roku 1965 flautista prof. Miloš Jurkovič. Táto generácia zakladajúcich pedagógov pôsobila na katedre do začiatku 70. rokov 20. storočia, mnohí i dlhšie. Postupne preberali pedagogické vedenie jednotlivých dychových nástrojov vysokoškolsky vzdelaní umelci, ktorí sa svojim umeleckým potenciálom pričinili o kvalitu a rozvoj dychového odboru na katedre.

V prvých rokoch existencie VŠMU bol záujem o štúdium na dychových nástrojoch mimoriadne nízky. Bol to ešte dôsledok filozofie predchádzajúceho obdobia, kedy hra na dychové nástroje nebola tak atraktívna, hlavne v súvislosti s trendom 30. rokov, kedy boli dychové nástroje vylúčené z oficialít hudobného života. Postupom rokov záujem o štúdium týchto nástrojov rapídne narastal.

V súčasnosti študuje na VŠMU okolo 50 študentov hry na dychové nástroje, pričom ich úroveň dosahuje vysoký štandard, čo dokazujú uznania a získané ceny na medzinárodných súťažiach.

Na pozíciách interných a externých pedagógov v minulosti pôsobili a súčasne pôsobia títo umelci:

  • Flauta: Vladislav Brunner, Vojtech Samec, prof. Miloš Jurkovič, v súčasnosti prof. Dagmar Zsapková a Katarína Turčinová.
  • Hoboj: Peter Orth, ing. Rudolf Novák, Jozef Ďurdina, Igor Fábera, Peter Kosorín st., v súčasnosti Róbert Krchniak.
  • Klarinet: Rudolf Červenka, Edmund Bombara, doc. Jozef Luptáčik st., Ronald Šebesta, v súčasnosti prof. Alexander Stepanov a Jozef Luptáčik ml.
  • Fagot: Alfréd Lang, doc. Ján Martanovič, doc. Roman Mešina, v súčasnosti Peter Kajan.
  • Lesný roh: Josef Dvořák, prof. Miloš Kravka, Ivan Chladný, prof. PhDr. Ján Budzák, Vratko Budzák, v súčasnosti Karol Nitran.
  • Trúbka: Jozef Šnóbl, doc. Kamil Roško, v súčasnosti Rastislav Suchan.
  • Pozauna: Jaroslav Beneš, doc. Jozef Gašparovič, v súčasnosti Albert Hrubovčák.
  • Tuba: Imro Jakal, Jaroslav Peterský, v súčasnosti Nikolaj Kanišák.

Absolventi a absolventky

Text o absolventoch a absolventkách


Kontakty

Sídlo katedry:
Zochova 1

Mgr. art. Robert Mareček, ArtD.
vedúci katedry

robert.marecek@vsmu.sk

Mgr. art. Katarína Turčinová, ArtD.
tajomníčka katedry

katarina.turcinova@vsmu.sk