Katedra skladby a dirigovania

Katedra skladby a dirigovania patrí k najstarším súčastiam školy, vznikla zároveň s Vysokou školou múzických umení v roku 1949 ako súčasť vtedajšej Hudobnej fakulty. Od svojich počiatkov poskytuje vzdelanie v odboroch kompozícia a dirigovanie, ktoré sa neskôr vyprofilovalo na dva samostatné študijné plány, dirigovanie orchestra a dirigovanie zboru.

Dirigent Marián Lejava počas koncertu.

Cieľom štúdia na katedre skladby a dirigovania je viesť študentov k individuálnemu umeleckému prejavu a k hľadaniu vlastného štýlu, no zároveň k všestrannosti a flexibilite.

U poslucháčov sú rozvíjané schopnosti formulovať svoje názory v oblasti hudobnej skladby a interpretácie ako aj samostatnosť pri určovaní smerovania vlastnej kariéry a zvyšovaní ich konkurencieschopnosti v praxi.

Počas štúdia majú študentky a študenti možnosť aktívne sa podieľať na umeleckom živote fakulty. V rámci odboru kompozícia sa môžu uchádzať o uvedenie svojich diel predovšetkým na študentskom festivale Orfeus, na ktorom sa majú možnosť podieľať aj organizačne.

Katedra im tiež vychádza organizačne v ústrety aj pri uvádzaní ich tvorby v rámci verejných ročníkových koncertov. Študentky a študenti dirigovania orchestra a zboru majú možnosť spolupracovať s operným štúdiom na katedre spevu, takisto s festivalom Orfeus a umelecky sa podieľať aj na príprave ďalších vybraných hudobných podujatí fakulty.

Katedra je už od roku 2000 v spolupráci s Kanceláriou umeleckej produkcie hlavným organizátorom uvedeného študentského festivalu Orfeus ktorý vytvára priestor na konfrontáciu študentskej tvorby s etablovaným repertoárom rôznych období. Jeho pokračovaním sa stal festival AsynChrónie, na ktorom môžu uvádzať svoju tvorbu čerství absolventi a mladí skladatelia, ktorí sa ešte v priestore hudobnej kultúry naplno neetablovali.

Pedagógovia a študenti kompozície sa zúčastnili na medzinárodných seminároch stredoeurópskych skladateľských škôl na Akadémii múzických umení v Prahe a každoročne sa podieľajú na koncertoch cyklu Hudba bez hraníc v srdci Európy, usporiadaných tak na Slovensku, ako aj v okolitých krajinách. Poslucháči dirigentského odboru majú možnosť zúčastňovať sa na prednáškach hosťujúcich lektorov zo zahraničia. Katedra tiež zabezpečuje výučbu predmetov kurz dirigovania a kurz kompozície pre študentov iných odborov a predmet solfeggio pre študentov všetkých hudobných odborov fakulty.

Súčasťou plánovaného rozvoja aktivít katedry je aj zabezpečenie pravidelnej spolupráce študentov s profesionálnymi a poloprofesionálnymi orchestrami a zbormi.


Pedagógovia

Profesori

Skladba
Dirigovanie zboru

Docenti

Skladba
Dirigovanie zboru

Odborní asistenti

Skladba
Dirigovanie orchestra

Doktorandi

  • Mgr. art. Marco Vlasák
  • Mgr. art. Petra Torkošová
  • Mgr. Iveta Weiss Viskupová

Špecializácie

Katedra skladby a dirigovania aktuálne zabezpečuje výučbu v nasledovných akreditovaných špecializáciách:


Prijímacie konanie

Nároky na uchádzačov a uchádzačky a informácie o priebehu prijímacích skúšok sú zverejnené na stránkach jednotlivých študijných plánov, ktoré Katedra skladby a dirigovania ponúka

Termíny podávania prihlášok:

  • Bakalárske štúdium: 13. 5. 2024
  • Magisterské štúdium: 13. 5. 2024
  • Doktorandské štúdium: 15. 5. 2024

Termíny prijímacích skúšok:

  • Bakalárske štúdium: 10. – 21. 6. 2024
  • Magisterské štúdium: 10. – 21. 6. 2024
  • Doktorandské štúdium: 10. – 21. 6. 2024

Projekty katedry

  • Študentský festival súčasnej hudby Orfeus

    Festival Orfeus je unikátnym a jediným projektom na Slovensku, ktorý sa už viac ako 20 rokov venuje prezentácii aktuálnych diel súčasnej generácie mladých autorov – študentov hudobnej skladby na HTF VŠMU.

    Novej generácii tvorcov slovenskej kultúry dáva jedinečnú možnosť prezentovať diela pre komorné obsadenia, ansámble aj orchestre, zároveň často v spolupráci so špičkami súčasnej hudobnej scény.

    Festival je platformou na prezentáciu svetových premiér a noviniek mladých autorov. Vďaka nemu sa tiež formujú nové nádejné hudobné telesá mladých interpretov – študentov HTF VŠMU, ktoré sa každým ročníkom viac etablujú na profesionálnej hudobnej scéne.

    Organizáciu festivalu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

  • Festival mladých slovenských skladateľov AsynChrónie

    Festival AsynChrónie je priestorom pre prezentáciu tvorby študentov kompozície a mladých skladateľov zo Slovenska a zahraničia. Dôležitým rozmerom festivalu ja pozývanie zahraničných umeleckých osobností alebo umeleckých zoskupení, či už ako interpretov alebo hudobných skladateľov.

    Festival nadväzuje na tradíciu zaniknutej Prehliadky mladých skladateľov, ktorá sa konala pod záštitou občianskeho združenia SOOZVUK. Priestor pre takúto verejnú prezentáciu novovzniknutých diel mladých začínajúcich autorov a konfrontáciu ich tvorivých myšlienok zanikol posledným ročníkom v roku 2012.

    Festival má ambíciu odstrániť pomyselné bariéry medzi vrstovníkmi študujúcimi skladbu v rôznych mestách a prispieť k oživeniu kultúrneho života predstavením toho najčerstvejšieho z kompozičných dielní začínajúcich autorov. Z podnetu prvého ročníka tohto festivalu (2015) vzniklo aj komorné teleso zložené zo študentov a mladých hudobníkov, ktoré sa postupom času vypracovalo interpretačnou úrovňou a statusom v slovenskej umeleckej obci na profesionálne teleso.

    Organizáciu festivalu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


História katedry

Katedra skladby a dirigovania vznikla zároveň s Vysokou školou múzických umení. Odbor kompozície získal pod vedením prvého profesora skladby na VŠMU Alexandra Moyzesa pevné základy a jasné smerovanie. Moyzes ako významný predstaviteľ slovenského symfonizmu viedol svojich poslucháčov v duchu tradície čerpajúcej z pražskej školy Vítězslava Nováka, hoci mnohí jeho študenti si vytvorili odlišnú poetiku. Alternatívou sa stalo pôsobenie Jána Cikkera, ktorý sa viac orientoval na svetovú hudobnú modernu a jeho študenti sa zaraďujú k predstaviteľom avantgardy 60. rokov.

Sedemdesiate roky poznačila normalizácia a z katedry muselo z politických dôvodov odísť viacero mladých pedagógov. Skladateľské smerovanie v tom čase formoval najmä Dezider Kardoš, jeho škola sa predstavuje rôznymi skladateľskými konceptmi. Pedagogicky na katedre krátko pôsobil aj Andrej Očenáš.

Dlho odkladaná generačná výmena prebehla začiatkom osemdesiatych rokov. Skladbu začali učiť Ivan Hrušovský, Jozef Sixta, Vladimír Bokes a Ilja Zeljenka ako externý pedagóg. Tieto zmeny priniesli uvoľnenie v štýlovej orientácii, ako aj oživenie diania na katedre. Od roku 1984 sa obnovujú koncerty zo skladieb študentov a čoraz častejšie sa na nich uvádzajú experimentálne zamerané diela. Po roku 1989 sa ako pedagógovia uplatňujú Ivan Parík, Dušan Martinček, Juraj Hatrík a krátko aj Miro Bázlik. Neskôr sa významnou posilou pre katedru stal Jevgenij Iršai. V súčasnosti okrem neho má najväčšie zastúpenie na katedre stredná generácia skladateľov ako Ivan Buffa, Lukáš Borzík, Lucia Papanetová a Marián Lejava.

Odbor orchestrálneho dirigovania viedol významný český dirigent a spoluzakladateľ Slovenskej filharmónie Václav Talich. Jeho plnohodnotným nástupcom sa na dve desaťročia stal Ľudovít Rajter. V rokoch 1970 – 1990 pôsobil na tomto poste Ladislav Slovák.

V deväťdesiatych rokoch triedu orchestrálneho dirigovania viedol Bystrík Režucha, ktorý stál na čele všetkých slovenských orchestrov. V tomto období až do predčasnej smrti pôsobil na škole pedagogicky aj Róbert Stankovský. V rokoch 2000-2006 bol pedagógom odboru dovtedajší šéfdirigent Slovenskej filharmónie Ondrej Lenárd, po ňom prevzal triedu orchestrálneho dirigovania hosť. doc. Peter Feranec. Do roku 2003 pôsobil na katedre Stanislav Macura. V súčasnosti buduje dirigentské oddelenie Marián Lejava.

Veľkú tradíciu má v slovenskom hudobnom živote zborový spev, priamo spojený s národným hnutím najmä koncom 19. a v prvej polovici 20. storočia. Bol to jeden z dôvodov záujmu o štúdium zborového dirigovania, ku ktorému v posledných rokoch pribúda oživenie celej sféry cirkevnej hudby.

Zakladateľom odboru bol prvý rektor VŠMU Ján Strelec. Rovnako dôležitú úlohu v organizovaní zborového spevu (napr. Spevácky zbor slovenských učiteľov) i na katedre zohral JUDr. Juraj Haluzický, ktorého absolventi sú dnešní významní pedagógovia odboru. Pedagogicky tu pôsobil Ladislav Holásek, Peter Hradil, či Elena Šarayová, dnes predovšetkým Blanka Juhaňáková, Ondrej Šaray a Milan Kolena.


Absolventi a absolventky

Skladba

  • Ladislav Burlas, Ivan Hrušovský, Ivan Parík, Juraj Hatrík, Jozef Sixta, Jozef Podprocký, Pavol Krška, Peter Breiner – pod pedagogickým vedením Alexandra Moyzesa
  • Ilja Zeljenka, Miroslav Bázlik, Dušan Martinček, Peter Kolman, Juraj Beneš, Igor Dibák, Milan Dubovský, Martin Burlas, Víťazoslav Kubička – pod vedením Jána Cikkera
  • Roman Berger, Hanuš Domanský, Vladimír Bokes, Peter Cón, Vladimír Godár, Peter Martinček – pod vedením Dezidera Kardoša
  • Iris Szeghyová, Norbert Bodnár – pod vedením Andreja Očenáša
  • Peter Zagar, Róbert Rudolf – pod vedením Ivana Hrušovského
  • Daniel Matej, Juraj Vajó – pod vedením Ivana Paríka
  • Miloš Betko, Petra Bachratá, Lukáš Borzík, Ivan Buffa, Marián Lejava, Lucia Papanetzová – pod vedením Vladimíra Bokesa
  • Miroslav Krajčí – pod vedením Jozefa Sixtu
  • Marek Piaček – pod vedením Ilju Zeljenku
  • Jana Kmiťová – pod vedením Dušana Martinčeka
  • Ľuboš Bernáth, Vladislav Šarišský, Peter Javorka, Marián Zavarský – pod vedením Jevgenija Iršaia

Dirigovanie

  • Ladislav Slovák, Zdeněk Bílek – pod pedagogickým vedením Václava Talicha
  • Bystrík Režucha, Ondrej Lenárd, Elena Šarayová, Pavol Bagin – pod vedením Ľudovíta Rajtera
  • Marián Vach, Richard Zimmer, Róbert Geri, Róbert Stankovský, Jozef Baán – pod vedením Ladislava Slováka
  • Mário Košík, Mirko Krajčí, Anton Popovič – pod vedením Bystríka Režuchu
  • Dušan Štefánek, Pavol Tužinský, Rudolf Geri, Branislav Kostka
  • Martin Mázik, Oskar Rózsa
  • Marián Lejava – pod vedením Ondreja Lenárda
  • Martin Leginus
  • Marco Vlasák, Adam Sedlický

Dirigovanie zboru

  • Juraj Haluzický
  • Peter Hradil, Jozef Potočár
  • Pavol Procházka, Marián Vach, Elena Šarayová
  • Nadežda Raková, Tatiana Holoubková, Magdaléna Piláriková (Rovňáková)
  • Jana Rychlá, Elena Matušová
  • Milan Kolena, Štefan Sedlický
  • Adrián Kokoš, Jozef Chabroň, Ladislav Kaprinay
  • Zuzana Buchová-Holičková

Kontakty

Sídlo katedry:
Zochova 1

Mgr. art. Marián Zavarský, ArtD.
vedúci katedry skladby a dirigovania

marian.zavarsky@vsmu.sk