prof. Mgr. art. Irina Čierniková, ArtD. 

profesorka / dekanka Hudobnej a tanečnej fakulty

Pracovisko:
Hudobná a tanečná fakulta
Katedra tanečnej tvorby

Miestnosť:
Miestnosť: 221A, dekanát, Zochova 1, 813 01, Bratislava

EMAIL:
irina.ciernikova@vsmu.sk

Irina Čierniková, prof. Mgr. art., ArtD. Absolventka pedagogiky tanca na HTF VŠMU (1988). V roku 2002 úspešne obhájila dizertačnú prácu na tému Psychológia a jej vplyv na výkonnosť tanečného umelca, v roku 2004 jej bol udelený umelecko-pedagogický titul docent a v roku 2010 titul profesor v odbore tanečné umenie.

Počas svojej kariéry pracovala v umeleckých a vzdelávacích inštitúciách ako Slovenské národné divadlo, Laterna magika v Prahe, Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej v Bratislave a mnohých ďalších. 

Od roku 1997 je interným pedagógom Katedry tanečnej tvorby HTF VŠMU (2008 – 2015 vedúca katedry) a od roku 2015 dekankou Hudobnej a tanečnej fakulty. Špecializuje sa na oblasť klasického tanca. Pod jej vedením úspešne ukončilo bakalárske štúdium 28, magisterské štúdium 42 študentov a má 10 absolventov doktorandského štúdia. Je členkou mnohých odborných komisií a porôt v oblasti umenia.

  • Akademické kvalifikácie
    • 1988 – Vysoká škola múzických umení, Bratislava – pedagogika tanca (Mgr. art.),
    • 2002 – Vysoká škola múzických umení, Bratislava – tanečné umenie – pedagogika klasického tanca (ArtD.)
  • Pôsobenie na VŠMU
    • Tanečné umenie – špecializácia: Tanečné umenie – klasický tanec (1. stupeň) – Klasický tanec – modely a prax 1 – 8; Didaktika klasického tanca 1 – 4, Bakalárska práca a jej obhajoba; Bakalársky seminár 1 – 2,
    • Tanečné umenie – špecializácia: Tanečné umenie – klasický tanec (2. stupeň) – Klasický tanec – modely a prax 1 – 3; Klasický tanec – modely a prax 1 – 4; Diplomová práca a jej obhajoba; Diplomový seminár 1 – 2,
    • Hudobné a tanečné umenie (3. stupeň): Hlavný predmet podľa zvolenej témy dizertačnej práce; Dizertačná práca a jej obhajoba; Doktorandský seminár 1 – 2.
  • Umelecká činnosť
    • 1982 – 1997 členka, neskôr sólistka Baletu Slovenského národného divadla v Bratislave: Bernarda Alba (Dom Bernardy Alby); Myrtha (Giselle); Kráľovná (Snehulienka a sedem pretekárov); Felícia (Svetlo v tme); Pouličná tanečnica, Mercedes, Cigánka, Kráľovná Dryád (Don Quijote); Zobeida (Šeherezáda); Candelas (Čarodejná láska); Vták smrti (Deti Titanicu); Život (Requiem); Žena (Adagietto); Tanečnica (Majstrovská lekcia Marie Callas). So SND hosťovala na Cypre, v Taliansku, Španielsku, Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Maďarsku, Holandsku, Škótsku, Číne, Izraeli.
    • 1997 – 2008 pedagóg a baletný majster v Balete SND (Snehulienka a sedem pretekárov, Giselle, Zvonár z Notre Dame, Spiaca krásavica).
    • cena v kategórii B na Celoštátnej baletnej súťaži v Košiciach (1981).
    • Prémia Literárneho fondu za technicky brilantnú a herecky expresívnu interpretáciu postavy Bernardy Alby v balete Dom Bernardy Alby (1991).
    • Dve prémie Literárneho fondu za najlepšie kolektívne interpretačné výkony v Súťažnej prehliadke baletného umenia (1993)
    • Prémia Literárneho fondu za tanečné výkony v úlohách život v balete Requiem a Žena v balete Adagietto v choreografii O. Šotha (1999).
    • Cena Literárneho fondu za celoživotné dielo v oblasti baletu (2021)
  • Publikačná činnosť
    • AAB Čierniková, Irina: Psychológia tanečného umelca – 2. doplnené vyd. – Bratislava: Vysoká škola múzických umení, Hudobná a tanečná fakulta, 2015. ISBN 978-80-89439-75-1., 110 s.
    • AED Čierniková, Irina: Poslanie a úloha Vysokej školy múzických umení pri výchove a formovaní budúcich pedagogických osobností v oblasti tanca. In: Tanečný kongres –Tanec.SK 2015 a odborné sympóziá. Osobnosti v tanečnom umení a ich prínos, Bratislava : HTF VŠMU 2016. – ISBN: 978-80-8195-005-6, 64 – 70
    • AED Čierniková, Irina: Možnosti a skúsenosti z medziodborovej spolupráce a jej prínos v študijnom programe tanečné umenie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. In: ACTA CULTUROLOGICA, zv. 22. 2014. – Bratislava : UK v Bratislave, FF Katedra kulturológie, 2014.ISBN 978-80-223-3616-1. s. 39 – 40 s.
    • AED Čierniková, Irina: Prepojenie teórie s praxou v študijnom programe Tanečné umenie na Katedre tanečnej tvorby In: Tanečný kongres –Tanec.SK 2014. Inovácia a tvorivosť ako stratégia udržateľného rozvoja, Bratislava : HTF VŠMU, 2015. – ISBN 978-80-89439-81-2, s. s. 58 – 63
    • AED Čierniková, Irina: Prepojenie teórie s praxou v predmetoch didaktika klasického tanca a tradičný klasický repertoár na Katedre tanečnej tvorby. In: Tanečný kongres –Tanec.SK 2014. Inovácia a tvorivosť ako stratégia udržateľného rozvoja, Bratislava : HTF VŠMU, 2015. – ISBN 978-80-89439-81-2, s. 95 – 98
    • AED Čierniková, Irina: Osobnosť baletného majstra – repetítora v profesionálnom baletnom súbore (habilitačná prednáška 3.2.2004). In: Zborník habilitačných a inauguračných prednášok: VŠMU Bratislava, 2009 – ISBN 978-80-89439-00-3., s. 114 – 119
    • AED Lednický, A., Doležajová, L., Čierniková, I.: Diagnostika rytmickej schopnosti. Pohyb a zdravie [elektronický zdroj]. – Trenčín : Trenčianska univerzita A. Dubčeka, Fakulta zdravotníctva 2012. – ISBN 978-80-8075-544-7. – s. 330-338 [CD-ROM]
    • AED Čierniková, Irina – Lednický, Anton: Estetika a estetika športu. In: Šport a spoločenské a humanitné vedy 2009.Bratislava : ICM AGENCY, 2009. – ISBN 978-80-89257-14-0. s. 89 – 97
  • Projekty a granty
    • Odborný garant projektu Teoretické analýzy v tanečnom umení 2014 až 2023. Projekty a semináre organizované Centrom výskumu HTF VŠMU boli realizované za podpory Dotačného systému Ministerstva kultúry SR a FPU.
    • Odborný garant projektu Tanečný kongres Tanec.SK od roku 2014 do 2023. Podujatie organizuje Centrum výskumu Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU s finančnou podporou Fondu na podporu umenia a s partnerom Baletom SND.
  • Iné
    • Vyžiadaná prednáška: International Dance Education Forum – The Symposium on the 40th Anniversary of China´s Higher Dance Education. Názov prednášky: Interconnection between Theory and Practice in the Subjects Didactics of Classical Dance and Traditional Ballet Repertoire in the Educational Process at the Department of Dance at the Music and Dance Faculty of the Academy of Performing Arts in Bratislava, Peking, Čína – 27.10.2018