prof. Mgr. Markéta Štefková, PhD.

profesorka

Pracovisko:
Hudobná a tanečná fakulta
Katedra teórie hudby

Miestnosť:
118, 121
Zochova 1, 813 01, Bratislava

EMAIL:
mstefkova1@vsmu.sk

Študovala na konzervatóriu v Žiline, po ukončení pokračovala v štúdiu teórie hudby na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Tu absolvovala aj doktorandské štúdium pod vedením prof. Juraja Beneša, v rámci ktorého realizovala aj študijný pobyt na Hudobnovednom inštitúte v Hamburgu ako štipendistka DAAD. V roku 2009 získala na VŠMU titul docenta v odbore teória hudby,  v roku 2015 titul profesora v odbore hudobné umenie.   

Vo svojom vedeckom zameraní a pedagogickom pôsobení sa sústredí najmä na oblasť hudobnej teórie, analýzy, estetiky a teórie hudobnej interpretácie v rozmedzí od 17. storočia po súčasnosť. Venuje sa aj problematike slovenskej hudby v 19. a 20. storočí a pokračuje v rozvíjaní odkazu slovenských hudobných teoretikov a skladateľov Jozefa Kresánka, Miroslava Filipa, Juraja Beneša, Juraja Hatríka a ď. Spolupracuje s poprednými domácimi a európskymi univerzitami a vysokými hudobnými školami v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku a Nórsku. Vyučuje profilové predmety štúdia, vedie bakalárov, diplomantov, doktorandov, je konzultantkou dizertačných prác poslucháčov umeleckých katedier. Od začiatku svojho pôsobenia na VŠMU (2003) vydala rad monografií a vedeckých štúdií v slovenskom, českom, nemeckom a anglickom jazyku a má početné citácie doma i v zahraničí. 

V rokoch 2009–2015 pôsobila ako samostatný vedecký pracovník na Ústave hudobnej vedy SAV. 

  • Akademické kvalifikácie
    • 1988 – Konzervatórium v Žiline, hra na klavíri 
    • 1994 – Hudobná fakulta VŠMU v Bratislave, teória hudby, Mgr.  
    • 1999 – 2000 Hudobnovedný inštitút Univerzity v Hamburgu,  Nemecko, štipendistka DAAD  
    • 2002 – Hudobná a tanečná fakulta VŠMU v Bratislave, teória hudby, PhD. 
    • 2009 – HTF VŠMU v Bratislave, habilitácia na docenta – hudobná teória 
    • 2010 – Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, získanie kvalifikácie samostatnej vedeckej pracovníčky IIa 
    • 2015 –  HTF VŠMU v Bratislave, inaugurácia na profesora – hudobné umenie  
  • Pôsobenie na VŠMU

    Teória divadla, filmu a hudby – študijné plány: Teória hudby (Bc., Mgr.), Dramaturgia a manažment hudby (Bc., Mgr.)

    • Teória hudby (Bc., Mgr.)

    Hudobná interpretácia a tvorba – špecializácie Skladba, Dirigovanie orchestra, Dirigovanie zboru (Bc.):

    • Teória hudby (Bc.)

    Hudobná interpretácia a tvorba – špecializácie Klavír – koncertnýn smer, Klavír – pedagogický smer (Mgr.):

    • Dejiny hudobnje estetiky a hudobnoestetická analýza (Mgr.)

    Hudobná interpretácia a tvorba – rôzne špecializácie (Mgr.):

    • Teória hudobnej interpretácie (Mgr.)
  • Odborná činnosť

    Pozvané prednášky na konferencie v zahraničí 

    • E. H. Grieg’s Piano Concerto in A minor Op. 16 in the context of developmental trends in 19th century music, konferencia Edvard Grieg and Denmark, organizátor The International Edvard Grieg Society, Kodaň, 12. 8. 2011  
    • Stilistische Originalität der Klaviermusik von Johann Nepomuk Hummel und die ästhetischen Aspekte ihrer Interpretation auf den historischen und modernen Instrumenten, konferencia Zur Geschichte und Aufführungspraxis der Musik vom 16. bis zum 18. Jahrhundert in der Region Mittel- und Osteuropas, organizátor Universität für Musik und darstellende Kunst Viedeň, 16. 4. 2012 
    • Teória hudobnej interpretácie ako most medzi teóriou a praxou, konferencia Hudební teorie praxi – prax hudební teorii, organizátor HAMU Praha, 20. 3. 2013 
    • The Story of Slovak National Opera Krútňava by Eugen Suchoň, konferencia Scandals in Music History, organizátor REEM Study Group, Oxford University, 2. 11. 2013 
    • The Shaping of „National Styles“ in the Piano Works by Fryderyk Chopin and Edvard Grieg, konferencia The shaping of national identity in the culture of Poland and Norway during the nineteenth century and up to the First World War – ‘national styles’ in music, organizátor Narodowy Instytut Fryderyka Chopina Warszawa, Trondheim, 4. 9. 2014 
    • Why There Are Two Whirlpools Staged in Slovakia, konferencia Nationalism in Music in the Totalitarian State (1945–1989), organizátor Institute of Musicology, Hungarian Academy of Sciencies, Budapešť, 25. 1. 2015  
    • Grieg in the “World of Unborn Music:” Edvard Grieg’s Creative Journey Through Language in Haugtussa, Op. 67, konferencia Edvard Grieg and the Human Voice, organizátor The International Edvard Grieg Society, Bergen, 30. 5. 2015  
    • Die Semantik von Griegs Notturno, Internationales Edvard-Grieg-Symposium Berlin, organizátor Universität der Künste Berlin, 15. 6. 2015 
    • A Comparison: Idioms of Folk Music in the Works by Edvard Grieg and Leoš Janáček, konferencia Edvard Grieg and His Times, organizátor Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 6. 11. 2015 
    • Griegs Impulse für die Entwicklung des europäischen Impressionismus und der mittelosteuropäischen Moderne, konferencia Edvard Grieg, sein Umfeld, seine Nachfolge – Neue Forschungen, organizátor Universität Leipzig, 15. 10. 2016 
    • Zmeny perspektív v reflexii tvorby autorov pôsobiacich na Slovensku v čase 1. Československej republiky, konferencia Music Culture of Independent Czechoslovakia (1918–1939), organizátor Ústav hudební vědy, MU v Brně, 19. 11. 2018 
    • Grieg’s Slåtter, Norwegian Peasant Dances op. 72 and their influence on Bartók, konferencia „Grieg Now,“ IGS International Conference and Workshop 2019, organizátor Centre for Grieg Research, Grieg Academy, University of Bergen, 25. 10. 2019   
  • Publikačná činnosť

    Monografie  

    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Na ceste k zmyslu (štúdie k hudobnej analýze). – Bratislava: VŠMU, 2008. 250 strán 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Teória hudobnej interpretácie. – Bratislava: Vysoká škola múzických umení, 2011. 172 strán 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: O hudobnom čase. – Bratislava: Ústav hudobnej vedy SAV, 2011. 158 strán. 

    Štúdie v zahraničných vedeckých časopisoch  

    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Das “Prinzip der Sprechmelodie” Leoš Janáčeks. Die Theorie des mährischen Volksliedes und ihre Auswirkungen auf Janáček kompositorische Praxis. In Musiktheorie. – Laaber: Laaber Verlag, 2003 [18], č. 2–3, s. 142–169. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: The Influence of Slovak Folk Music and Grieg’s Stylisations of Norwegian Folklore on the Shaping of Bartok’s Musical Language. In: Hudební věda, 2022, [59], č. 1, v príprave do tlače. 

    Štúdie v zahraničných vedeckých publikáciách a zborníkoch  

    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Melodische Wahrheit: Die Rolle der Sprechmelodien in der musikalischen Poetik Leoš Janáčeks. In Aus einem Totenhaus: Leoš Janáčeks letzte Oper. – Hannover: Wehrhahn-Verlag, 2010, s. 27-44. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Vplyvy folklórnej „modality“ na hudobné myslenie Leoša Janáčka. In Moravsko-slovenské folklorní inspirace v české a slovenské hudbě. – Ostrava : Ostravská univerzita, 2010, s. 41–57. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: K základným štrukturálnym prvkom, harmonickej podstate a posolstvu Suchoňovej Krútňavy. In Miloslav Kabeláč – Eugen Suchoň: sborník příspěvků z mezinárodní muzikologické konference ke 100. výročí narození. – Praha: Akademie múzických umění, 2010, s. 102–125.  
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Edvard Hagerup Grieg’s Piano Concerto in A minor, Op. 16 in the context of developmental trends in the 19th and 20th century music. In: http://griegsociety.com/wp-content/uploads/2015/08/Paper-Marketa-Stefkova-2011.pdf [cit. 3. 9. 2021] 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Janáček und die Sprechmelodien. In Leoš Janáček: Aus einem Totenhaus, Spielzeit 2011/2012. – Viedeň: Wiener Staatsoper GmbH, 2011, s. 59–68. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Die musikalische Sprache Janáčeks. In Leoš Janáček: Das Schlaue Füchslein. Oper in drei Akten, 2014. In Hamburg: Hamburgische Staatsoper, s. 14–19. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Poetics of Melancholy and Elegy in Grieg’s Piano Compositions. In: Edvard Grieg and His Times. – Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, 2016, s. 141–160. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: National and supranational elements in the piano works by Edvard Grieg. In: Between national identity and a community of culture : International Chopin Conferences. – Warszaw: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2016, s. 25–40. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Griegs Impulse für die Entwicklung des europäischen Impressionismus und der mittelosteuropäischen Moderne. In: Edvard Grieg, sein Umfeld, seine Nachfolge – Neue Forschungen. Leipzig: Gudrun Schröder Verlag, 2018, s. 237–262. 

    Štúdie v zborníkoch z vlastných projektov 

    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Der Klavierstil von Johann Nepomuk Hummel und Franz Liszt. In Franz Liszt und seine Bedeutung in der europäischen Musikkultur (ed. Markéta Štefková). – Bratislava: Ústav hudobnej vedy SAV, 2012, s. 91–122. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Kresáneks Konzeption des „musikalischen Denkens“ und die Möglichkeit ihrer Verwendung bei der Reflexion der Musik des 20. Jahrhunderts. In Konzeptionen des musikalischen Denkens in der europäischen Musikwissenschaft des 20. Jahrhunderts (ed. Markéta Štefková). – Bratislava: Ústav hudobnej vedy, 2014, s. 135–158. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: V srdci Griegovej hudby : Lyrické skladby / In the Heart of Grieg’s Music : Lyric Pieces. In Edvard Grieg : Život a dielo / Life an Music (ed. Markéta Štefková). – Bratislava: VŠMU, 2016, s. 43–75.

    Štúdie v domácich vedeckých časopisoch  

    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: O harmónii: In memoriam Juraj Beneš. In Slovenská hudba, 2011, [37] č. 2, s. 120–130. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta. Význam citátov v Haiku Juraja Beneša. In Slovenská hudba, 2011, [37], č. 2, s. 131–148. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Význam klavírnej školy Johanna Nepomuka Hummela pre vývin estetických ideálov klavírnej interpretácie v 19. storočí. In Musicologica Slovaca, 2012, [29], č. 2, s. 216–253. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Balada g mol E. H. Griega v kontexte vývoja klavírnej balady. In Musicologica Slovaca, 2013, [30], č. 1, s. 33–57. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Kresánkova koncepcia hudobného myslenia a možnosti jej využitia pri reflexii hudby 20. storočia. In Musicologica Slovaca, 2013, [30], č. 2, s. 246–264. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Teória harmónie Miroslava Filipa. In Slovenská hudba, 2013, [39], č. 2, s. 119–153. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: K využitiu prvkov ľudovej hudby v umeleckej hudbe 19. a 20. storočia. Prvky národného štýlu v klavírnych dielach Edvarda Griega. In Slovenská hudba, 2014, [40], č. 4, s. 317–339. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: „Barbarizmus“ v kontexte štrukturálnych, estetických a interpretačných aspektov hudby Bélu Bartóka. In: Musicologica Slovaca, 2021, [38], č. 1, s. 53–75.  

    Štúdie v domácich vedeckých publikáciách a zborníkoch 

    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Práca s citátom v piesňových cykloch Juraja Beneša. In: Vznik a vývin umelej piesne na Slovensku od 19. storočia. – Banská Bystrica: Akadémia umení,  2011, s. 26–52. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Krutopríbeh slovenskej národnej opery. In Kapitoly k dejinám estetiky na Slovensku IV., 2012. – Prešov:  Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, s. 299–332. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Vplyv Johanna Nepomuka Hummela na hudbu popredných rakúskych a nemeckých skladateľov prelomu 18. a 19. storočia. In Prezentácie – konfrontácie 2012. – Bratislava: VŠMU, 2012, s. 131–157.  
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Stilistische Originalität der Klaviermusik von Johann Nepomuk Hummel und die ästhetischen Aspekte ihrer Interpretation auf historischen und modernen Instrumenten. In Zur Geschichte und Aufführungspraxis der Musik des 16. – 18. Jahrhunderts in Mittel- und Osteuropa. – Bratislava: Music Forum, 2013, s. 288–307. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Beethoven und Hummel: zwei Arten der Weiterentwicklung von Mozarts Klavierkonzerten. In Der Einfluss der slowakischen Musik in Europa und der Einfluss der europäischen Musik auf die Slowakei im 15. – 18. Jahrhundert. – Bratislava: VŠMU, s. 239–296. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Možnosti využitia teórie harmónie Miroslava Filipa pri analýze hudby 19. storočia. In Jozef Kresánek (1913–1986), inšpiratívna osobnosť slovenskej hudobnej kultúry. – Verbum: Ružomberok, 2015, s. 226–238. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Zúročenie exotických inšpirácií v Debussyho tvorbe. In Prezentácie – konfrontácie 2016. – Bratislava : VŠMU, 2016, s. 103–130. 
    • ŠTEFKOVÁ, Markéta: Identita slovenskej národnej hudby v prvej polovici 20. storočia. In Malé osobnosti veľkých dejín – veľké osobnosti malých dejín V. Bratislava: Slovenská muzikologická asociácia pri SHÚ, 2019, s. 159–170. 
  • Projekty a granty
    • Vplyv štylizácie folklórnych elementov na paradigmu umeleckej hudby, projekt VEGA č. 2/0143/11, poskytovateľ: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu, roky: 2011–2014, hlavná riešiteľka 
    • Grieg Day, projekt, BFNCUL15-001, poskytovateľ: Granty EHP a Nórska, roky: 2015–2016, v spolupráci s Griegovou akadémiou, hudobnou fakultou Univerzity v Bergene, hlavná riešiteľka 
    • Norsk Musikk Meets Slovak, BFN16-CLT-007, poskytovateľ: Granty EHP a Nórska, roky: 2017–2018, v spolupráci s Griegovou akadémiou, hudobnou fakultou Univerzity v Bergene, hlavná riešiteľka 
    • Artistic Research as a New Way in the Musical Education, poskytovateľ: Granty EHP a Nórska, roky 2018–2019, v spolupráci s Griegovou akadémiou, hudobnou fakultou Univerzity v Bergene, hlavná riešiteľka 
  • Iné
    • vedecká poradkyňa za Slovensko, encyklopédia MGG (Musik in Geschichte und Gegenwart) Online, Bärenreiter Verlag, 2016 – 
    • posudzovateľka, Agentúra na podporu výskumu a vývoja, 2016 – 
    • predsedníčka, Odborová komisia Vedy o umení a kultúre,  2016 – 
    • predsedníčka, Edičná komisia HTF VŠMU, 2018 –
    • členka Vedeckej a umeleckej rady HTF VŠMU, 2018 – 
    • členka, Muzikologická rada Hudobného fondu, 2020 – 
    • členka, Festivalový výbor medzinárodného hudobného festivalu Bratislavské hudobné slávnosti 2019, 2020, 2021 
    • posudzovateľka, Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo, 2020 –  
    • členka komisie, výberové konanie na miesto profesora na Inštitúte teórie hudby a hudobnej interpretácie, Hochschule für Musik und darstellende Kunst, Viedeň, 2020–2021 
    • osoba s hlavnou zodpovednosťou za Mgr. a PhD. stupeň, nový študijný program VŠMU Teória divadla, filmu a hudby, v procese posudzovania Slovenskou akreditačnou agentúrou pre vysoké školstvo, 2020 –